zapamiętaj

FORUM - Fotografia - ::: Fotografia indyjska :::


 
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
karmazynowyartmlodzi
(zobacz zdjecia)


Dołączył: 16 Wrz 2004
Posty: 558

PostWysłany: 2009-02-03 , 00:24:16    Temat postu: ::: Fotografia indyjska ::: Odpowiedz z cytatem

FOTOGRAFIA INDYJSKA
mały przegląd osobisty




To będzie trochę dłuższa podróż po świecie indyjskiej fotografii, ponieważ o kilku autorach w jednym przedstawieniu chciałabym napisać. Będzie o fotografach, którzy nie tak dawno (wszak fotografia w ogóle młodą jest) tworzyli obrazy Indii i nie tylko, jak i o twórcach współczesnych. A także o wystawach.

Oczywiście starałam się wybrać to co jest warte uwagi na początek, by rozeznać się na scenie fotografii w Indiach. To pozwala na pewno na wyrobienie sobie jakiegoś zdania.

Mam nadzieję, że nie popełniłam zbyt wielu błędów w tłumaczeniu. Nie wszystko też co napotkałam, chciałam przetłumaczyć i nie wszystko co chciałam przetłumaczyć, umiałam. Starałam się wybrać te najciekawsze, czy ważniejsze informacje. Wybór fotografów z całą pewnością będzie dość subiektywny i chaotyczny.

W swym opracowaniu starałam się też o własne przemyślenia na temat danego twórcy, czy jakiejś jego pracy. Nie chcę, by był to tylko spis „suchych” biografii przetłumaczonych z zagranicznych stron. Chciałam też choć trochę nawiązać do kultury Indii, historii sztuki, postrzegania tego kraju, jak i odniesień do kultury europejskiej, czy fotografii z innych krajów, w niektórych przypadkach.




W swej pierwszej notatce związanej z fotografią indyjską wspominałam o Lali Deenie Dayalu, który fotografował pod koniec XIX wieku. Chciałabym o nim przypomnieć, ponieważ jest ważną postacią dla historii indyjskiej fotografii. To właśnie o nim dowiedziałam się z książki Naomi Rosenblum „Historia fotografii światowej” z rozdziału o portretach w latach 1839 – 1890. To od jego postaci rozpoczęłam poszukiwania.

Fotografia do Indii przybyła w latach czterdziestych XIX wieku.


……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

LALA DEEN DAYAL (1844 - 1910)

Cytat:



Fotografia: http://www.harappa.com/bazaar/books/gif/princelycover.jpg


Autor: Lala Deen Dayal, źródło: http://www.harappa.com/bazaar/books/princelyindia.html


Lala Deen Dayal, ku przypomnieniu, otworzył swe studia fotograficzne w Bombaju, Indurze oraz Hajdarabadzie. Fotografował tak ważne postaci, jak książę i księżniczka Walii, czy królowa Wiktoria. Był też nadwornym fotografem szóstego nizama Hajdarabadu (nizam, to tytuł muzułmańskich władców). Miał również pozwolenie na fotografowanie świątyń i pałaców indyjskich. Wykonywał fotografie wysokiej jakości technicznej, pozostawiając po sobie dość spory dorobek szkalnych klisz i odbitek.


Galeria fotografii Dayala: http://www.deendayal.com/


Co ciekawe, w Indiach portrety w tym czasie kolorowano na wzór miniatur indyjskich, które są bardzo dekoracyjne.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

O MINIATURACH INDYJSKICH

W Indiach średniowiecznych (IX – XIV wiek) ośrodki iluminatorstwa znajdowały się w trzech miejscach, mianowicie w Bengalu, Gudźaracie zachodnim oraz w Majsurze na południu. Formaty rękopisów były długie i wąskie za sprawą wykonywania ich z liści palmowych. Wraz z wkroczeniem papieru ów format nie zmienił się.

Każda ze szkół miała swoje własne zasady, różne, jak różna była przynależność religijna danej szkoły (buddyjska, dźinijska). Niektóre z nich, zmienne w zależności od szkoły: stosowanie niewielkiej ilości kolorów (efekt reliefu), stylizacja postaci (oczy, ujęcie głowy), ogromna szczegółowość, złocenia, ornamenty roślinne i geometryczne…


Cytat:



Miniatura indyjska: http://www.gnosis.art.pl/iluminatornia/alkimija/alchemia_tantrycka.jpg


Miniatura indyjska ok. 1800 roku, Alchemia tantryczna – proces alchemiczny, źródło: http://www.gnosis.art.pl/iluminatornia/alkimija/alchemia_tantrycka.htm


Cytat:
Od czasu podboju Indii przez Mongołów wyznających islam rozkwitała miniatura dworska, w której można znaleźć jeszcze echa fresków z Adźanty. Silny wpływ od XVI w. wywierała na Indie miniatura perska, wykształcając swoisty indoirański styl.

W połowie XVII w. powstał klasyczny styl mogolski, który załamał się w związku z podbojem Indii przez Anglię. Dłużej przetrwała miniatura w Radżastanie i dworach w górskich dolinach Himalajów, tzw. szkoły Pahari. Różni się ona od mongolskiej zarówno stylem, jak i treścią, choć w ciągu wieków istniała między nimi wymiana. Miniatura Radżastanu rozkwitała w XVI-XVIII w., a Pahari trwa nawet do XIX w.

Dominują tematy z mitu o Krisznie, ale w ujęciu bardziej ludowym. Drugim źródłem inspiracji jest Śringara - Księga uczuć, opowiadająca o szczęśliwej i nieszczęśliwej miłości Najaka i Naiki.
Personifikowano także wrażenia muzyczne (Ragamala), malowano serie miesięcy (Baramasa), ilustrowano też stare eposy, Mahabharatę i Ramajanę. Istniały również miniatury portretowe.


Źródło: http://malarstwo.awardspace.info/slowniczek2b9f.html


……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

HOMAI VYARAWALLA (1913)

Cytat:



Fotografia: http://www.hinduonnet.com/fline/fl2217/images/20050826000206505.jpg


Autor: Homai Vyarawalla, źródło: http://www.hinduonnet.com/fline/fl2217/stories/20050826000206500.htm

Jest to podobno ulubiona fotografia Vyarawalli (choć na filmie mówiła o innej swojej ulubionej), ukazująca Vijayę Lakszmi Pandit, którą wita na lotnisku w Delhi jej brat Jawaharlal Nehru, premier Indii.


Jest jedną z pierwszych kobiet fotografujących w Indiach – reporterek.

Homai urodziła się w Navsari, w stanie Gudźarat.

Fotografią zainteresowała się po 1910 roku. Była świadkiem wielu wydarzeń historycznych, które dokumentowała. Jej fotografie opowiadają o Mumbaju (Bombaju) lat trzydziestych XX wieku, przywódcach politycznych, ery Nehru, do Indiry Gandhi.

Czytam informacje z indyjskiego magazynu z roku 2005. ( http://www.hinduonnet.com/fline/fl2217/stories/20050826000206500.htm )

Na tamten czas 92-letnia Homai opowiedziała o swoim pierwszym spotkaniu w wieku trzynastu lat z przyszłym mężem, o tym, jak studiowała malarstwo w szkole artystycznej w Bombaju (teraz Mumbaj), oraz o tym, jak zainteresowała się robieniem zdjęć, wywoływaniem ich samodzielnie i wysyłaniem do prasy. Jej przyszły mąż również był zainteresowany fotografią. Razem chodzili fotografować i razem pracowali w ciemni.

Jej pierwsza samodzielna realizacja została opublikowana w Bombay Chronicle. Były to fotografie z przyjęcia/pikniku kobiecego klubu szkoły artystycznej. Homai miała wtedy około 25-26 lat. Gazeta płaciła jej jedną rupię za zdjęcie. W tamtych czasach, to było coś. Malarstwo nie przynosiło zysków. Wtedy przyszła myśl, że fotografia może być opłacalna. To było zupełnie coś nowego, coś czego nie robiła żadna kobieta.

Jej mąż był znanym fotografem zapisującym dziejące się wokół historie z życia, życia publicznego, szpitali, ulic, festiwali. Pracowali na jednym aparacie. Jego nazwisko było znane edytorom, więc wszystkie fotografie były tym nazwiskiem podpisywane. Dopiero później fotografie Homai zaczęły być podpisywane jej własnym nazwiskiem.

Tak – ubrana w sari (tradycyjne ubranie hinduskich kobiet; sześciometrowy pas materiału specjalnie zawijany i upinany na ciele), uzbrojona w Rolliflexa, uwieczniła ważne wydarzenia oraz postaci historyczne, jak Lord Mountbatten, Marshall Tito, Królowa Elżbieta, Jacqueline Kennedy, Khrushchev, Kosygin, Eisenhower, Nixon, Nahru, Indira Gandhi…

Również lubię cytowaną powyżej fotografię Vyarawalli. Jest w niej coś niepokojącego. Z jednej strony jest tutaj wiele delikatnych szarości, gdzieś nad postaciami rozciąga się całkiem przyjemne niebo usłane puszystymi chmurami, i gest powitania, mocnego uścisku wraz z uśmiechem kobiety wzbudza pozytywne uczucia. Zaraz jednak zauważam dwa elementy – ciemne okulary mężczyzn. I postać ochroniarza umieszczona przy prawej krawędzi kadru – stoi na straży, na wszelki wypadek, gdzieś z boku.


Prace Homai Vyarawalli:

Kilka prac na stronie z wywiadem: http://www.hinduonnet.com/fline/fl2217/stories/20050826000206500.htm

Kilka miniatur fotografii: http://www.harmonyindia.org/hportal/VirtualPageView.jsp?page_id=2295#Top

FILM o Homai Vyarawalli, reżyseria: Anik Gosh, 2006, czas trwania: 71 min 13 s, język - angielski (trzeba trochę poczekać, aż się załaduje) :
http://www.cultureunplugged.com/play/719/Homai-Vyarawalla

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

RAGHUBIR SINGH (1941 – 1999)

Cytat:



Fotografia: http://www.raghubirsingh.com/administration/photos/W-I-I-P72.jpg


Autor: Raghubir Singh, źródło: http://www.raghubirsingh.com/fenetre.php?IDportfolio=8


Raghubir Singh urodził się w stanie Radźastan, w Dźajpurze w 1942 roku.

W fotografii posługiwał się kolorem. W przypadku dokumentowania Indii kolor na jego fotografiach zagrał swą rolę znaczącą, podkreślając to, co w danej kwestii było sprawą najważniejszą a także odnosząc się do postrzegania tego kraju jako feerii barw. Co ciekawe, na większości jego fotografii odnajdziemy fragmenty samochodu Ambassador, z którego swe ujęcia wykonywał. Większość kadrów poprzez utrwalenie na przykład drzwi samochodu uzyskało w ten sposób swoje naturalne obramowanie.

Dla mnie jest to, jak dodatkowa podróż wraz z fotografem. Tak, jakby Singh był gdzieś obok i utrwalał właśnie to, co widzę przed sobą w sposób naturalny z samochodu. Takie wrażenie utrzymuje się przez moment, pozwalając na zupełnie samodzielne odkrywanie Indii.

W młodości Singh poznał Henriego Cartier – Bressona, który wtedy fotografował Indie.

Jak podają zagraniczne strony, wielką innowacją, zapewne w Indiach, było zastosowanie przez Singha małoobrazkowego aparatu dla szybkich zdjęć ulicznych, a także pozostawianie pełnych kadrów. Świadomość tych możliwości przekazał dalej indyjskiej kulturze swymi dokonaniami.

Wydał wiele albumów o swym kraju. Jego ostatni album, to „A Way into India” („Droga do Indii”). To właśnie w tym albumie odnaleźć możemy ujęcia z charakterystycznego samochodu Ambassador, produkowanego w Indiach od 1957 roku.

Nawiązując do zdjęć popełnianych z samochodu chcę w tym miejscu przypomnieć na przykład o polskiej realizacji zdjęć z samochodu Poloneza, autorstwa Tomka Sikory, do kalendarza Poloneza na 1982 rok. Fotografie te wraz z tekstem Tomka Ferenca można znaleźć w Pozytywie nr 8, sierpień 2003.


Prace Raghubira Singha: http://www.raghubirsingh.com/

Pokaz ciągły siedmiu fotografii / slideshow: http://www.theglobalist.com/slideshow.aspx?StoryId=4096&imageId=0

Cztery prace ze strony The Metropolitan Museum of Art: http://www.metmuseum.org/toah/hi/hi_singhraghubir.htm

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ASHOK SALIAN

Cytat:



Fotografia: http://www.jamaatart.com/ashok5.jpg


Autor: Ashok Salian, źródło: http://www.jamaatart.com/previous34.html



Niewiele prac tego fotografa udało mi się wyśledzić jak na razie w internetowej przestrzeni. Jest młodym fotografem, który tworzy prace nowoczesne. Fotografuje w świecie mody, jak również poza nim. Tworzy także prywatne prace dla własnej satysfakcji. Takie, których raczej nie pokazuje, poza małymi wyjątkami.

Jak zaczęła się jego przygoda z fotografią?

Pewnego dnia zobaczył piękną dziewczynę i poprosił ją o zgodę na sfotografowanie. Dziewczyna zgodziła się i chcąc umówić się na sesję, zapytała kiedy dokładnie mają się spotkać. Ashok był zaskoczony. Nigdy wczesniej nie miał do czynienia z aparatem fotograficznym. Nie chcąc marnować okazji, zaczął czytać o możliwościach aparatu i rozpoczął fotografowanie. Chcąc wiedzieć więcej, udał się na kursy fotograficzne. Udało mi się wyczytać, iż Ashok otworzył swoje własne fotograficzne laboratorium co pozwoliło mu na poszerzenie swoich technicznych umiejętności.

Co wartościowego nauczył się z tych lekcji fotografii? – ważne jest oko, nie aparat.

Jego inspiracje zaowocowały takimi seriami fotograficznymi, jak: Surrealizm, Introspekcja, Euforia, Moje maski i Dedykowane jodze.

Na cytowanej powyżej pracy widać więzy z kulturą indyjską – postaci w pozycji kwiatu lotosu, pismo dewanagari w tle na moje oko (pismo do zapisywania m.in. sanskrytu, hindi, marathi, nepali). Myślę, że praca przynależy do tych dedykowanych jodze, medytacji. Wskazywałyby na to sylwetki postaci oraz mudry – dłonie w różnych układach w dolnej części tej pracy, zdobiące kompozycję niczym fragment bordiury. Mudry w medytacji, czy w tańcach hinduskich, są klasycznymi układami rąk, które pomagają kierować ludzki umysł ku oświeceniu.

Nie wszystkie prace Saliana tak bardzo nawiązują do kultury indyjskiej. Wiele z nich kojarzy mi się na przykład z malarstwem europejskim dwudziestego wieku (prace sylwetek kobiet w czerwieni), np. ta: http://www.jamaatart.com/ashok2.jpg


Kilka prac Ashoka Saliana: http://www.jamaatart.com/previous34.html

Jedna praca na okładce: http://im.rediff.com/movies/2004/sep/28poster.jpg

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

SHARAD HAKSAR

Sharad Haksar fotografuje modę, wykonuje także zdjęcia reklamowe. Przeglądając jego dorobek, mam jednak niekiedy mieszane uczucia.

Poza tym, iż fotografuje świat mody i reklamy, uwiecznia również sytuacje uliczne w Indiach i zastane zakamarki. W tym dziale również ze zróżnicowanym, moim zdaniem, natężeniem fotografii interesującej. Jest jednak kilka rzeczy, które zwracają na siebie uwagę, szczególnie w dziale reklamowym.

Haksar jest dzisiaj jednym z popularniejszych fotografów w Indiach. Jego klienci, to m.in.: Canon, Epson, Citibank, Compaq, Ford, ITC, Kodak, Mercedes Benz, Pepsi… Na swoim koncie zaś ma kilka nagród. Jak podają źródła, Haksar fotografować zaczął w wieku trzech lat. Fotografii uczył się w Indiach, jak i w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Spośród jego prac wybrałam jedną fotografię: http://www.widelec.org/stuff/sharad_haksar/sharad_haksar_21.jpg, ze względu na jej nowoczesny wyraz związany jednocześnie z tradycją. W pozłacanych ramkach wiszą wizerunki dzisiejszych bohaterów i idoli – ikon czasów współczesnych. Taki układ ramek tworzy swoisty ołtarz „bóstw”, a każda z postaci nosi na czole czerwoną tilakę (tilaka jest znakiem przynależności religijnej; jest także ochroną dla kobiet). W świątyniach pod wizerunkami bóstw zostawia się kwiaty, pali się również świeczki i kadzidła. Ta fotografia jest dla mnie jednym z wyrazów określających współczesne Indie – mieszankę wybuchową, mieszankę współczesnego kiczu w produkcjach bollywodzkich wraz z tradycją i religią. Nad świętą rzeką Gangą (Ganges) ludzie dokonują oblucji, palą się ciała, modlą się, jak i również stoją stragany ze współczesną indyjską muzyką, z pamiątkami i innymi rzeczami, które „krzyczą”. Tutaj jedno nie przeszkadza drugiemu.


Prace Sharada Haksara na widelec.org:

http://www.widelec.org/index.php?page2=1&site=blog&action=detail&blog_id=2574&site=blog&section=1&text=&pages=10

Społeczna reklama antynikotynowa ze zdjęciami Haksara: http://pl.youtube.com/watch?v=xtq-0jViC8c

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Oczywiście fotografów mody i reklamy w Indiach mamy więcej, jak choćby wymieniani na indianetzone.com Jatin Kampani ( http://www.jatinkampani.com/ ), Daboo Ratnani ( http://www.dabbooratnani.com/ ), Atul Kasbekar ( http://www.atulkasbekar.com/ ), Vikram Bawa ( http://www.vikrambawa.com/ ), czy Subi Samuel ( http://www.subisamuel.net/ ). Tam gdzie kwitnie świat współczesny, tam muszą znaleźć się ludzie, którzy pomogą mu się rozwijać.

Chciałabym jednak w tym dziale spojrzeć na fotografię z indyjskich plakatów filmowych (spokojnie, tylko na jednym przykładzie).

Jak wiadomo w Polsce ostatnimi czasy bollywodzkie produkcje stały się bardzo popularne. Trzygodzinne filmy indyjskie (w Indiach trwające znacznie dłużej) opowiadają o problemach miłosnych, o przeciwnościach losu, który miłości przeszkadza (np. tradycja, rodzice) by po wielu piosenkach i tańcach zakończyć się szczęśliwie. Ten prosty schemat istnieje właściwe w każdej bollywodzkiej produkcji.

Moja chęć zapoznania się, fascynacja i cierpliwość zakończyła się bodajże na trzech czy czterech bollywoodzkich filmach obejrzanych w całości, co uznaję za wynik dostateczny i upoważniający mnie do wyrażania zdania na ten temat. Doprawdy, więcej nie znaczy wcale lepiej. Czując się nasyconą, przyglądam się indyjskim plakatom filmowym. Tradycyjne są wciąż ręcznie malowane, jednak ich koszt jest wysoki. Szybkość fotografii i projektowania z pomocą komputerów pozwala na produkcję plakatów filmowych, takich, jak ten cytowany niżej na przykład, w którym, jak udało mi się odszukać, maczał palce Daboo Ratnani (wymieniany powyżej).


Cytat:



Plakat: http://www.chriscoldewey.com/wp-content/uploads/2007/12/om-shanti-om-2.jpg


Źródło: http://www.chriscoldewey.com/2007/12/04/bollywood-blockbuster/



Przyglądając się na przykład niezwykle barwnym i szczegółowym przedstawieniom bóstw indyjskich, plakaty filmowe, jak ten powyższy, czy inne wszelkie takie kolorystyczne zestawienia np. w samych filmach, stają się choć trochę bardziej zrozumiałe.


Cytat:


Przedstawienie Boga Kryszny: http://vamsikarra.files.wordpress.com/2008/08/krishna-judge1.jpg


Źródło: http://vamsikarra.wordpress.com/2008/06/03/symbolism-in-raasa-leelas-of-shri-krishna/

Cytat:



Przedstawienie Boga Kryszny: http://www.ljplus.ru/img3/a/n/ananastasia/Shri-Krishna.jpg


Źródło: http://darkraven79369.blogspot.com/2008/09/stroy-of-krishna-and-radha.html

Cytat:



Przedstawienie Boga Ganeszy: http://wanderingmindz.files.wordpress.com/2008/04/ganesha_pb48_l.jpg


Źródło: http://wanderingmindz.wordpress.com/2008/04/11/ode-to-ganesha-part-2/


W ósmym numerze Pozytywu z 2004 roku znaleźć można reportaż „Bollywood”, którego autorem jest grecki fotograf Michalis Sourlis, wraz z interesującym tekstem Doroty Dmitruk. Jego fotografie ukazują codzienność studentów akademii aktorskich w Indiach.

Prace można także zobaczyć tutaj (tekst towarzyszący w języku angielskim): http://www.documentography.com/issue/4/ph/michalis_sourlis/1.html


……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

”Na indyjskiej autostradzie” – wystawa „Indian Highway” (10.12.2008 - 22.02.2009), Londyn

O wystawie w londyńskiej Serpentine Gallery możemy przeczytać na stronach Świata Obrazu.

Cytat:
Fragment tekstu:

„Na formę wystawy i dobór artystów miała wpływ zaproszona przez galerię grupa kuratorów Raqs Media Collective. Jak sami przyznają, zależało im na zaproszeniu twórców młodych, tworzących „tu i teraz”, ale też takich, którzy pierwsze kroki na światowym rynku mają już za sobą. Kuratorzy podkreślają, że starali się zwracać uwagę szczególnie na te dzieła, które odnoszą się do trwającej właśnie w Indiach transformacji, te, które mówią o indyjskiej współczesności, która wszak złożona jest z wielu właściwie sprzecznych elementów – jak ortodoksyjna religia i współczesny konsumpcjonizm.”

Anna Cymer http://www.swiatobrazu.pl/na_indyjskiej_autostradzie.html


O wystawie na YouTube (język angielski): http://pl.youtube.com/watch?v=TkiUdqTysjA

W cytowanym tekście na stronach Świata Obrazu znajduje się jedna praca Raviego Agarwala, o którym poniżej.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

RAVI AGARWAL (1958)

Cytat:



Fotografia: http://www.iisg.nl/exhibitions/downandout/images/047.jpg


Robotnik w kamieniołomach, Gudźarat, 1997

Autor: Ravi Agarwal, źródło:
http://www.iisg.nl/exhibitions/downandout/047.php


Na dorobek Raviego Agarwala składają się kolorowe fotografie.

Przeglądając dział jego fotografii ulicznej z lat 1993 – 1995 moim oczom ukazują się wycinki indyjskich ulic. To fragmenty murów, plakatów, materiałów rozwieszonych na całą szerokość kadru, riksz wciśniętych gdzieś w środkowy plan, fragmenty samochodów, ludzi, cienie i światła. To przede wszystkim kolorowe kawałeczki poskładane w pojedyncze kompozycje – kadry. W pewnych momentach mam wrażenie, iż nie oglądam fotografii a po prostu obrazy, które powstawały podczas mozolnej pracy projektowania, układania, sklejania – no bo złącznie tylu szczegółów wymagałoby sporej pracy.

To nie są fotografie zaskakujące, nie są też dla mnie typowym reportażem z ulicy. To właściwie obrazy, w których chaos zostaje na kilka chwil ujarzmiony.

Powyższą fotografię Agarwala cytuję trochę na przekór. Nie jest ona dokładnie tym, co napisałam powyżej, nie zachęca również na pierwszy rzut oka do zapoznania się z dorobkiem. Po przyjrzeniu się temu monochromatycznemu kadrowi dostrzegamy sylwetkę człowieka, robotnika, który pracuje w kamieniołomach. Jego postać przytłoczona jest scenerią, która zręcznie tego człowieka wchłania. Obraz minimalistyczny, wyciszony. Takie ujęcie ludzkiej sylwetki spotkać można na wielu fotografiach, nie jest ona więc czymś zaskakującym. Może jednak nie musi być? Może jest tylko jednym ze spojrzeń człowieka, którego ta rzeczywistość otacza na co dzień. Dla mnie to takie skupienie się na człowieku, na jego losie. W słowach jeszcze bardziej banalnych: na jego samotności we wszechświecie. W Indiach o skupienie nie jest tak łatwo wśród ulic pełnych ludzi. To właśnie kontrast tej fotografii.

Nie wszystkie realizacje tego fotografa mnie przekonują jeśli chodzi o samą fotografię. Najbardziej pozytywny stosunek mam do jego prac właśnie z ulicy z lat 1993 – 1995 (A Street View 1993 – 1995). Z pewnością warto je przejrzeć by wyłowić kilka naprawdę interesujących kompozycji fotograficznych.

Ravi żyje i pracuje w Nowym Delhi. Działa na rzecz środowiska. Oprócz fotografii tworzy także wideo oraz instalacje.


Prace Raviego Agarwala: http://www.raviagarwal.com/

Prace z książki “Down and Out. Labouring under Global Capitalism”: http://www.iisg.nl/exhibitions/downandout/

1 -Jeden z blogów Raviego, język – angielski: http://inturbulenttimes.blogspot.com/

2 -Jeden z blogów Raviego, język – angielski: http://haveyouseentheriver.blogspot.com/

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Les Rencontres d'Arles Photographie 2007

Na stronie Fotopolis.pl http://www.fotopolis.pl/index.php?n=6127 przeczytać możemy recenzję z wystawy w Arles z 2007 roku. Część tekstu dotyczy prezentowanej tam fotografii indyjskiej. Na wystawie znalazły się prace z lat 1840 – 1950, a także sporo współczesnej fotografii. Wymieniane nazwiska, to m.in.: Habrat Sikka, Sunil Gupta, Siya Singh, Nona Singh, Dayanita Singh, Umrao Singh Sher-Gil, czy Raghu Rai, o którym pisałam w poprzedniej notatce na forum.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ARKO DATTA

Cytat:



Fotografia: http://blogs.smh.com.au/photographers/datta2004.jpg


Autor: Arko Datta, źródło: http://blogs.smh.com.au/photographers/archives/2007/03/




Przeglądając swoje fotograficzne zasoby - książki i czasopisma - natknęłam się na fotografię, która wygrała World Press Photo 2004. Jej autorem jest Arko Datta. Pamiętam ją. Fotografia ukazuje rozpacz kobiety po stracie bliskiej osoby, która zginęła od fal tsunami (cytowana powyżej).

Ta fotografia wzbudza we mnie przede wszystkim niepokój obrazu. Zastanawiam się… Tak, bezsilność, współczucie, smutek dopadają mnie od razu, ale ja zastanawiam się nad inną kwestią. Nad samą fotografią, jako taką…

Datta rozpoczą swą reporterską karierę w Madrasie i Kalkucie. Pracował dla AFP, a w 2001 roku wstąpił do Reuters. Jego nagrody to wygrane w narodowych konkursach fotograficznych, nagroda w międzynarodowym konkursie Canona, nagroda Publish Asia w Malezji, Najlepszy Reporter Roku od indyjskiego magazynu Asian Photography (Fotografia azjatycka), nagroda Fotografia Roku w Bombaju i nagrody w kategoriach Wieści ogólne/generalne i Życie codzienne w Indian Express Photo Competition (konkurs fotograficzny Indian Express).

Jego publikacja „Lost Childhood” („Zagubione dzieciństwo”), to książka która opowiada o pracy dzieci. Książkę zamówiła Międzynarodowa Organizacja Pracy.

Inne fotografie Datty (pojedyncze; ilustracje artykułów):

http://img.timeinc.net/time/photoessays/asia_earthquake/images/1.jpg

http://img.timeinc.net/time/potw/20030613/burkaless.jpg

http://www.gujaratplus.com/riots_gal/1543815192.jpe

http://bi.gazeta.pl/im/0/5089/z5089420X.jpg

http://img.timeinc.net/time/potw/20010727/11.jpg

http://static.guim.co.uk/Guardian/sport/gallery/2008/aug/29/1/GD8518232@Wrestlers-train-at-a--6420.jpg

http://indiauncut.com/uploads/images/qutubuddin-ansari-arko-datta.jpg

http://www.thewe.cc/thewe_/images_5/india/mumbai_festival.jpe

http://www.thewe.cc/thewe_/images_5/_/india/mumbai_stock_exchange.jpe

http://www.thewe.cc/thewe_/images_5/_/india/outside_bse.jpe

http://www.thewe.cc/thewei/_/images_1/india/wrestlers.jpe

http://www.thewe.cc/thewei/&/&/images5/india/r3899774146.jpe

http://www.thewe.cc/thewei/_/images_3/india/rainy_day.jpe

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

DAYANITA SINGH (1961), córka Nony Singh

Cytat:



Fotografia: http://images.artnet.com/images_US/magazine/reviews/kumar/kumar4-24-07-12.jpg


Autor: Dayanita Singh, źródło: http://www.artnet.com/magazineus/reviews/kumar/kumar4-24-07_detail.asp?picnum=13


Przychodzi chwila wytchnienia.

Prace Dayanity są dla mnie jakoś dziwnie znajome. Choć jednocześnie zawierają w sobie ten odległy kraj, czy to w postaci modeli, czy mebli, albo materiałów… a jednak je znam z własnej codzienności.

Oglądam serię czarno – białych kwadratowych fotografii, które na myśl przywodzą mi, chwilami dosłownie, prace Josefa Sudka. To ta nieobecność fotografa i pełne skupienie się na fotografowanej przestrzeni. Na myśl przychodzi także fotografia Izabeli Jaroszewskiej. Stanowczo niekrzykliwe, mało dynamiczne, kontemplacyjne. Świat na fotografiach Dayanity to Indie poszukiwane, przynajmniej przeze mnie. To próby odnalezienia czegoś wewnątrz, bez skupiania się na tym zewnętrznym, barwnym i hałaśliwym świecie.

Dayanita żyje i pracuje w Nowym Delhi, także częściowo w Goa. Portretuje rodziny miejskiej klasy średniej i wyższej. Większość jej prac, to fotografia czarno – biała.

W latach 1980 – 1986 studiowała komunikację wizualną w Narodowym Instytucie Projektowania w Ahmedabadzie, zaś w latach 1987 – 1988 studiowała fotodziennikarstwo i fotografię dokumentalną w Narodowym Centrum Fotografii w Nowym Jorku.

Z tego, co udało mi się wyczytać, Singh nie przypuszczała, że będzie robić fotografie właściwie bez udziału ludzi. W wywiadzie z 1999 roku powiedziała – „teraz fotografuję chmury!”.


Prace Dayanity Singh: http://frithstreetgallery.com/artists/works/dayanita_singh

Pojedyncze:

http://jeffmatherphotography.com/images/borrowed/singh_koshy_lg.jpg

http://www.pierretristam.com/images/120606-DayanitaSingh.jpg

http://cs.nga.gov.au/IMAGES/MED/153046.JPG

http://www.asiasociety.org/arts/edgedesire/images/15lg.jpg

http://www.artfacts.net/exhibpics/16144.jpg

http://cfs8.tistory.com/image/25/tistory/2008/10/05/13/44/48e8462cc8fb9

http://www.india-seminar.com/2007/578/578_ram_rahman_2.gif

http://www.hindu.com/br/2004/02/17/images/2004021700131501.jpg

http://www.ikon-gallery.co.uk/Repository/Media/878A8F60-2160-466D-9855-51E0C927C7C5/878A8F60-2160-466D-9855-51E0C927C7C5_t_6.jpg

http://cs.nga.gov.au/IMAGES/MED/153047.JPG

http://www.artfacts.net/exhibpics/12564.jpg

http://www.musethno.uzh.ch/vmz/img/dayan.jpg

http://www.gardnermuseum.org/2005_exhibitions/images/singh_covered.jpg

http://www.parisphoto.fr/files/photo_file_208.jpg

http://img.aujourdhuilinde.com/media/photo/arles.jpg

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

PALANI MOHAN (1967)

Cytat:



Fotografia: http://gcmouli.files.wordpress.com/2008/03/elephants_01.jpg


Autor: Palani Mohan, źródło: http://gcmouli.wordpress.com/2008/03/24/elephants-of-asia/?referer=sphere_related_content/


Przeglądając magazyny National Geographic natknęłam się na fotografie Palaniego Mohana do artykułu o Indiach „Cuda zachodu” w National Geographic Traveler nr 5 (16) październik/listopad 2007. Zdjęcia te nie są jednak zachęcające, by przyjrzeć się dorobkowi fotografa. Żeby odwiedzić Indie – być może.

A jednak z uporem maniaka (od trzech dni prawie do nikogo się nie odzywam) postanowiłam, że poszukam. W końcu znalazłam go w NG, więc coś na rzeczy musi być. I jest. Dosyć miłe zaskoczenie.

Na portfolio Palaniego składają się fotografie czarno – białe, jak i kolorowe. Fotografie zróżnicowane, w moim subiektywnym odczuciu – raz przewidywalne, raz zaskakujące. Do gustu jednak przypadła mi seria o słoniach Azji (Elephants of Asia) (oddzielnie poza główną stroną www Mohana, do obejrzenia tutaj: www.elephantsofasia.com).

Palani Mohan urodził się w Madrasie w Indiach w 1967 roku i wraz z rodziną przeprowadził się do Sydney w roku 1979. Swoją fotograficzną karierę rozpoczął w 1985 roku w magazynie Sydney Morning i pracował tam przez piętnaście lat póki nie wyruszył do Azji, jako wolny strzelec. Pracuje dla wielu wiodących magazynów na świecie.

Na cytowanej powyżej fotografii widzimy słonia, który kąpie się w wodzie, obok niego stoi człowiek. Przeglądając serię o słoniach, przypominam sobie, jak potężne są słonie oraz z jaką gracją potrafią się poruszać. Palani o słoniach swoimi fotografiami opowiedział niezwykłą, jak dla mnie, historię. Otóż, oprócz tego, iż potężne są, jak chodzące budynki, że czasami wydają się nieporadne w tym swoim wielkim rozmiarze, to na fotografiach Palaniego są również radosne podając swą trąbę na przywitanie, zabawne, wyglądając gdzieś spośród drzew, ale także przerażone, zadumane, nieobecne… Takich słoni do tej pory nie znałam.


Prace Palaniego Mohana: http://www.palanimohan.com/

Słonie Azji – Palani Mohan (znacznie więcej zdjęć w tej serii niż na głównym portfolio): www.elephantsofasia.com

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

PSTRYK! Współczesna fotografia z Indii – GROSVENOR GALLERY

Cytat:


Fotografia: http://www.grosvenorgallery.com/images/work/MAT_flagsmall_web.jpg


Autor: Annu Palakunnathu Matthew, źródło: http://www.grosvenorgallery.com/work_detail.asp?id=2213


Kilka informacji na temat wystawy:

„Życie/śmierć: paradygmat zredukowany do prostego pstryknięcia, które oddziela pozę początkową od końcowej odbitki.” Camera Lucida, Roland Barthes, 1980

Wystawę zatytułowano „Pstryk! Współczesna fotografia z Indii we współpracy z fotomediami”. Kuratorami są Sunil Gupta i Radhika Singh. Wystawa zawiera ponad sto obrazów wielu fotografów.

Wystawa, która będzie jednocześnie wystawiana w Grosvenor Vadhera w Londynie i w Nowym Delhi, bezstronnie przygląda się indyjskiej kondycji dotyczącej współczesnej fotografii. Fotografia indyjska (…) jest świadkiem wyłaniania się młodej generacji (…).

Co powinno zostać zarejestrowane?
Co powinno zostać zachowane dla naszej osobistej i zbiorowej pamięci?

Fotografia zaczyna zastępować wspaniałą ustną tradycję indyjskiej społeczności. Rodzinne historie, przemiany społeczne, szczegółowe wspomnienia ludzi będą wyparte przez fotografię. (…)

Sunil Gupta komentuje (mam wątpliwości co do tłumaczenia tego fragmentu, ale chyba zachowałam sens): „ Indie wciąż się modernizują ale zawsze były zaskakiwane bieżącymi wydarzeniami. Fotografia nie jest już limitowanym rzemiosłem, gdzie temperatura procesu osiąga 20 stopni C. Cyfrowość przybyła i każdy możnie z niej korzystać, i każdy z niej korzysta . Wreszcie medium to jest w rękach ludzi tego kraju, jak nigdy dotąd. To jest właśnie to, co aparat Box Brownie zrobił dla Ameryki.” (…)



Chciałabym teraz napisać coś o wyżej cytowanej fotografii. Jest ona dla mnie czymś w rodzaju podsumowania. Dwie Hinduski w tradycyjnym stroju - sari, stroju, który jak się dowiedziałam noszą kobiety zamężne. Sari to jednak zrobione jest z flagi Stanów Zjednoczonych. To ogromne uderzenie dwóch światów, które w Indiach egzystują obok siebie – tradycja i współczesność przedzierająca się z innych krajów. Czy się uzupełniają? Tego jeszcze nie wiem. Ale patrząc na tę fotografię widzę współczesne Indie – wybuchową mieszankę.


Prace dostępne tutaj: http://www.grosvenorgallery.com/exhibit_view.asp?id=1300

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

I na tym na razie kończę, choć wiele nazwisk pozostało do poznania i z pewnością pojawią się informacje o autorach wartych uwagi, gdy tylko uda mi się coś odszukać. A przeglądam właśnie takie strony i portfolia.

Z pewnością nie zakończę poszukiwań, bo wielu twórców z pracami wartościowymi, mam nadzieję, dane mi będzie znaleźć.

Kto szuka, ten znajduje podobno.

A to była raczej próba ogólnego i pierwszego pojęcia, rozejrzenia się tu i tam, co w trawie piszczy.


……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Ciekawostka

Russell Harris jest autorem książki o indyjskich portretach królewskich z archiwum Lafayette'a w Victoria & Albert Museum.

http://www.flipkart.com/maharajas-london-studio-harris-russell/8174361820-0v23fyvrvc

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


ASIAN PHOTOGRAPHY – INDIA – MAGAZINE – Online – (język angielski)

http://www.asianphotographyindia.com/

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Źródła informacji/tłumaczeń:

1) http://www.indianetzone.com
2) http://en.wikipedia.org/wiki/Lala_Deen_Dayal
3) http://malarstwo.awardspace.info/slowniczek2b9f.html
4) http://www.mumbaimart.com/component/option,com_events/task,view_detail/agid,409/year,2007/month,01/day,09/Itemid,127/
5) http://www.jamaatart.com/previous34.html
6) http://pl.wikipedia.org/wiki/Mudra
7) http://www.hinduonnet.com/fline/fl2217/stories/20050826000206500.htm
8) http://pl.wikipedia.org/wiki/Tilaka
9) http://www.worldpressphoto.org/index.php?option=com_contact&task=view&contact_id=199&type=gallery&Itemid=115
10) http://en.wikipedia.org/wiki/Dayanita_Singh
11) http://www.swiatobrazu.pl/daisy_ksiezna_von_pless_szczesliwe_lata.html
12) http://proarte.net.pl/?action=dynamic&dzial=69&id=1223
13) http://www.grosvenorgallery.com/exhibit_view.asp?id=1300
14) Sztuka świata, tom 4, Arkady, Warszawa 2006
15) Naomi Rosenblum, Historia fotografii światowej

Pozdrawiam

Karmazyn Młody


Ostatnio zmieniony przez karmazynowyartmlodzi dnia 2009-09-16 , 16:40:55, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Wyślij prywatną wiadomość
luna
(zobacz zdjecia)


Dołączył: 17 Wrz 2006
Posty: 670

PostWysłany: 2009-02-03 , 01:01:38    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Karma, jesteś wielka:))
Powrót do góry
Wyślij prywatną wiadomość
admin
(zobacz zdjecia)


Dołączył: 14 Lis 2001
Posty: 502

PostWysłany: 2009-02-03 , 07:17:55    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

proponuję korzystać z opcji "Publikuj artykuł" dostępnej w lewym menu zakładki "Artykuły" Smile
Powrót do góry
Wyślij prywatną wiadomość
karmazynowyartmlodzi
(zobacz zdjecia)


Dołączył: 16 Wrz 2004
Posty: 558

PostWysłany: 2009-02-03 , 08:51:01    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Luna :-)))


A propos artykułów...

Pomyślę nad tym Adminie (-;

Kiedyś artykuły miały opcję komentowania - mam nadzieję, że ta opcja wróci. Zależy mi na tym, by tekst był "żywy", żeby każdy mógł zgłosić błąd, uwagę, zacząć jakąś dyskusję itd.
Powrót do góry
Wyślij prywatną wiadomość
admin
(zobacz zdjecia)


Dołączył: 14 Lis 2001
Posty: 502

PostWysłany: 2009-02-03 , 11:06:42    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

tak, opcja komentowania artykułów jest jak najbardziej prawdopodobna. zapraszam do działu "Artykuły" - regularnie pojawiają się tam nowe teksty. dzisiaj http://onephoto.net/?p0=4&p1=3&news=48
Powrót do góry
Wyślij prywatną wiadomość
gar
(zobacz zdjecia)


Dołączył: 27 Maj 2001
Posty: 55

PostWysłany: 2009-02-09 , 17:54:00    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kama Smile)))
nie dałem rady tego wszystkiego ogladnąć - brakło mi czasu... a wygrzebać to i zestawić.....
zacytuję:
"kama jesteś wielka" Smile

dzięki

poogladam sobie na raty....
szkoda tylko, że tak mały tu ruch....

Pozdr. serd. Smile
Powrót do góry
Wyślij prywatną wiadomość
karmazynowyartmlodzi
(zobacz zdjecia)


Dołączył: 16 Wrz 2004
Posty: 558

PostWysłany: 2009-02-12 , 01:42:20    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

:-)
Powrót do góry
Wyślij prywatną wiadomość
wayswoll
(zobacz zdjecia)


Dołączył: 01 Sie 2021
Posty: 352144

PostWysłany: 2022-07-06 , 21:52:36    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

audiobookkeeper.rucottagenet.rueyesvision.rueyesvisions.comfactoringfee.rufilmzones.rugadwall.rugaffertape.rugageboard.rugagrule.rugallduct.rugalvanometric.rugangforeman.rugangwayplatform.rugarbagechute.rugardeningleave.rugascautery.rugashbucket.rugasreturn.rugatedsweep.rugaugemodel.rugaussianfilter.rugearpitchdiameter.ru
geartreating.rugeneralizedanalysis.rugeneralprovisions.rugeophysicalprobe.rugeriatricnurse.rugetintoaflap.rugetthebounce.ruhabeascorpus.ruhabituate.ruhackedbolt.ruhackworker.ruhadronicannihilation.ruhaemagglutinin.ruhailsquall.ruhairysphere.ruhalforderfringe.ruhalfsiblings.ruhallofresidence.ruhaltstate.ruhandcoding.ruhandportedhead.ruhandradar.ruhandsfreetelephone.ru
hangonpart.ruhaphazardwinding.ruhardalloyteeth.ruhardasiron.ruhardenedconcrete.ruharmonicinteraction.ruhartlaubgoose.ruhatchholddown.ruhaveafinetime.ruhazardousatmosphere.ruheadregulator.ruheartofgold.ruheatageingresistance.ruheatinggas.ruheavydutymetalcutting.rujacketedwall.rujapanesecedar.rujibtypecrane.rujobabandonment.rujobstress.rujogformation.rujointcapsule.rujointsealingmaterial.ru
journallubricator.rujuicecatcher.rujunctionofchannels.rujusticiablehomicide.rujuxtapositiontwin.rukaposidisease.rukeepagoodoffing.rukeepsmthinhand.rukentishglory.rukerbweight.rukerrrotation.rukeymanassurance.rukeyserum.rukickplate.rukillthefattedcalf.rukilowattsecond.rukingweakfish.rukinozones.rukleinbottle.rukneejoint.ruknifesethouse.ruknockonatom.ruknowledgestate.ru
kondoferromagnet.rulabeledgraph.rulaborracket.rulabourearnings.rulabourleasing.rulaburnumtree.rulacingcourse.rulacrimalpoint.rulactogenicfactor.rulacunarycoefficient.ruladletreatediron.rulaggingload.rulaissezaller.rulambdatransition.rulaminatedmaterial.rulammasshoot.rulamphouse.rulancecorporal.rulancingdie.rulandingdoor.rulandmarksensor.rulandreform.rulanduseratio.ru
languagelaboratory.rulargeheart.rulasercalibration.rulaserlens.rulaserpulse.rulaterevent.rulatrinesergeant.rulayabout.ruleadcoating.ruleadingfirm.rulearningcurve.ruleaveword.rumachinesensible.rumagneticequator.rumagnetotelluricfield.rumailinghouse.rumajorconcern.rumammasdarling.rumanagerialstaff.rumanipulatinghand.rumanualchoke.rumedinfobooks.rump3lists.ru
nameresolution.runaphtheneseries.runarrowmouthed.runationalcensus.runaturalfunctor.runavelseed.runeatplaster.runecroticcaries.runegativefibration.runeighbouringrights.ruobjectmodule.ruobservationballoon.ruobstructivepatent.ruoceanmining.ruoctupolephonon.ruofflinesystem.ruoffsetholder.ruolibanumresinoid.ruonesticket.rupackedspheres.rupagingterminal.rupalatinebones.rupalmberry.ru
papercoating.ruparaconvexgroup.ruparasolmonoplane.ruparkingbrake.rupartfamily.rupartialmajorant.ruquadrupleworm.ruqualitybooster.ruquasimoney.ruquenchedspark.ruquodrecuperet.rurabbetledge.ruradialchaser.ruradiationestimator.rurailwaybridge.rurandomcoloration.rurapidgrowth.rurattlesnakemaster.rureachthroughregion.rureadingmagnifier.rurearchain.rurecessioncone.rurecordedassignment.ru
rectifiersubstation.ruredemptionvalue.rureducingflange.rureferenceantigen.ruregeneratedprotein.rureinvestmentplan.rusafedrilling.rusagprofile.rusalestypelease.rusamplinginterval.rusatellitehydrology.ruscarcecommodity.ruscrapermat.ruscrewingunit.ruseawaterpump.rusecondaryblock.rusecularclergy.ruseismicefficiency.ruselectivediffuser.rusemiasphalticflux.rusemifinishmachining.ruspicetrade.ruspysale.ru
stungun.rutacticaldiameter.rutailstockcenter.rutamecurve.rutapecorrection.rutappingchuck.rutaskreasoning.rutechnicalgrade.rutelangiectaticlipoma.rutelescopicdamper.rutemperateclimate.rutemperedmeasure.rutenementbuilding.rutuchkasultramaficrock.ruultraviolettesting.ru
Powrót do góry
Wyślij prywatną wiadomość
wayswoll
(zobacz zdjecia)


Dołączył: 01 Sie 2021
Posty: 352144

PostWysłany: 2022-12-02 , 15:51:46    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasсайтultraviolettesting
Powrót do góry
Wyślij prywatną wiadomość
wayswoll
(zobacz zdjecia)


Dołączył: 01 Sie 2021
Posty: 352144

PostWysłany: 2023-06-02 , 09:49:38    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтинфосайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
papercoatingсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтtuchkasсайтсайт
Powrót do góry
Wyślij prywatną wiadomość
wayswoll
(zobacz zdjecia)


Dołączył: 01 Sie 2021
Posty: 352144

PostWysłany: 2024-03-02 , 10:58:32    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

audiobookkeeper.rucottagenet.rueyesvision.rueyesvisions.comfactoringfee.rufilmzones.rugadwall.rugaffertape.rugageboard.rugagrule.rugallduct.rugalvanometric.rugangforeman.rugangwayplatform.rugarbagechute.rugardeningleave.rugascautery.rugashbucket.rugasreturn.rugatedsweep.rugaugemodel.rugaussianfilter.rugearpitchdiameter.ru
geartreating.rugeneralizedanalysis.rugeneralprovisions.rugeophysicalprobe.rugeriatricnurse.rugetintoaflap.rugetthebounce.ruhabeascorpus.ruhabituate.ruhackedbolt.ruhackworker.ruhadronicannihilation.ruhaemagglutinin.ruhailsquall.ruhairysphere.ruhalforderfringe.ruhalfsiblings.ruhallofresidence.ruhaltstate.ruhandcoding.ruhandportedhead.ruhandradar.ruhandsfreetelephone.ru
hangonpart.ruhaphazardwinding.ruhardalloyteeth.ruhardasiron.ruhardenedconcrete.ruharmonicinteraction.ruhartlaubgoose.ruhatchholddown.ruhaveafinetime.ruhazardousatmosphere.ruheadregulator.ruheartofgold.ruheatageingresistance.ruheatinggas.ruheavydutymetalcutting.rujacketedwall.rujapanesecedar.rujibtypecrane.rujobabandonment.rujobstress.rujogformation.rujointcapsule.rujointsealingmaterial.ru
journallubricator.rujuicecatcher.rujunctionofchannels.rujusticiablehomicide.rujuxtapositiontwin.rukaposidisease.rukeepagoodoffing.rukeepsmthinhand.rukentishglory.rukerbweight.rukerrrotation.rukeymanassurance.rukeyserum.rukickplate.rukillthefattedcalf.rukilowattsecond.rukingweakfish.rukinozones.rukleinbottle.rukneejoint.ruknifesethouse.ruknockonatom.ruknowledgestate.ru
kondoferromagnet.rulabeledgraph.rulaborracket.rulabourearnings.rulabourleasing.rulaburnumtree.rulacingcourse.rulacrimalpoint.rulactogenicfactor.rulacunarycoefficient.ruladletreatediron.rulaggingload.rulaissezaller.rulambdatransition.rulaminatedmaterial.rulammasshoot.rulamphouse.rulancecorporal.rulancingdie.rulandingdoor.rulandmarksensor.rulandreform.rulanduseratio.ru
languagelaboratory.rulargeheart.rulasercalibration.rulaserlens.rulaserpulse.rulaterevent.rulatrinesergeant.rulayabout.ruleadcoating.ruleadingfirm.rulearningcurve.ruleaveword.rumachinesensible.rumagneticequator.rumagnetotelluricfield.rumailinghouse.rumajorconcern.rumammasdarling.rumanagerialstaff.rumanipulatinghand.rumanualchoke.rumedinfobooks.rump3lists.ru
nameresolution.runaphtheneseries.runarrowmouthed.runationalcensus.runaturalfunctor.runavelseed.runeatplaster.runecroticcaries.runegativefibration.runeighbouringrights.ruobjectmodule.ruobservationballoon.ruobstructivepatent.ruoceanmining.ruoctupolephonon.ruofflinesystem.ruoffsetholder.ruolibanumresinoid.ruonesticket.rupackedspheres.rupagingterminal.rupalatinebones.rupalmberry.ru
papercoating.ruparaconvexgroup.ruparasolmonoplane.ruparkingbrake.rupartfamily.rupartialmajorant.ruquadrupleworm.ruqualitybooster.ruquasimoney.ruquenchedspark.ruquodrecuperet.rurabbetledge.ruradialchaser.ruradiationestimator.rurailwaybridge.rurandomcoloration.rurapidgrowth.rurattlesnakemaster.rureachthroughregion.rureadingmagnifier.rurearchain.rurecessioncone.rurecordedassignment.ru
rectifiersubstation.ruredemptionvalue.rureducingflange.rureferenceantigen.ruregeneratedprotein.rureinvestmentplan.rusafedrilling.rusagprofile.rusalestypelease.rusamplinginterval.rusatellitehydrology.ruscarcecommodity.ruscrapermat.ruscrewingunit.ruseawaterpump.rusecondaryblock.rusecularclergy.ruseismicefficiency.ruselectivediffuser.rusemiasphalticflux.rusemifinishmachining.ruspicetrade.ruspysale.ru
stungun.rutacticaldiameter.rutailstockcenter.rutamecurve.rutapecorrection.rutappingchuck.rutaskreasoning.rutechnicalgrade.rutelangiectaticlipoma.rutelescopicdamper.rutemperateclimate.rutemperedmeasure.rutenementbuilding.rutuchkasultramaficrock.ruultraviolettesting.ru
Powrót do góry
Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach